TERIMA KASIH MENGUNJUNGI BLOG INI. Powered by Blogger.
RSS


Anak kecil di BERSIH 3.0



  بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani

apabila bangun sahaja dari tidur sy berharap agar hari ini lebih baik dari semalam. setelah menonton video BERSIH 3.0 sejak 2 hari lepas membuatkan saya sebagai mahasiswa perlu bangkit dalam melontarkan pendapat yang sedikit sebanyak dpat menjadi perencah bagi mahasiswa yang lain.

cuba kita same2 lihat gambar di atas dan nilai lah sendiri.seperti yg kita tahu demonstrasi bersih 3.0 yg baru2 ini menjadi bualan hangat di negara ini.demonstrasi yg menuntut supaya BERSIH dlm menjalankan pilihan raya umum yg akan dtg.sy setuju dgn matlamat BERSIH yg menuntut agar suara rakyat diambil kira tetapi kita lihat apa yg terjadi pd 28 April 2012 di negara kita. sy sgt sedih dgn apa yg terjadi. semua boleh menilai sendiri.bukan saya tidak mahu mengambil port tp matlamat sy kini adalah belajar rajin2 untuk memajukan negara seiring dengan perkembangan Islam yg bersih dlm semua perkara. 

apabila melihat gambar di atas, sy berpendapat agar ank kecil ini tidak sepatutnya berada di tempat kejadian. apa yg kita tahu, akibat demonstrasi ini, terdapat banyak keganasan yang berlaku sehingga ada dua orang anggota polis yang meninggal dunia dan orang awam yang tercedera. oleh itu, ibu bapa perlu mengelakkan anak2 kecil ini dari melihat sebarang keganasan. ank kecil perlu diajar dgn nilai2 baik yg dpt membentuk sahsiah dan peribadi yg mulia. 

sekiranya ibu bapa ingin mengajar cara-cara mempertahankan diri dan agama, sy menyarankan agar ibu bapa menghantar ank2 mereka mempelajari seni mempertahankan diri seperti menyertai silat, taekwando dan judo. seperti yg kita tahu, semua seni mempertahankan diri kini terbuka kepada semua peringkat umur. aspek keselamatan perlu dititikberatkan dari kecil lg. dalam Islam juga ade dititikberatkan aspek keselamatan. antara yg disarankan adalah sukan renang, memanah dan menunggang kuda. 

di Malaysia, belum terdapat lagi tadika yang memasukkan sukan renang, memanah dan menunggang kuda dalam sukatan pelajaran. sy dan rakan bercita-cita ingin membangunkan sebuah tadika yg mengajar 3 sukan ini. bagi kami, dalam melahirkan generasi yg bakal meneraju kepimpinan negara,kami perlu menyediakan generasi yang berilmu pengetahuan dan bijak memimpin negara.

 

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment